Vattenveckan är ett samarbete mellan Länsstyrelsen, kommuner och organisationer i länet som arbetar för att synliggöra vattenfrågor och behovet av att uppnå god status i våra vatten.
Vattenveckan vill skapa förståelse för vattnets många värden och användningsområden - allt ifrån livsmiljöer till livsmedel.
Med små medel kan var och en av oss göra stor skillnad!

Vattenveckan pågår från 27 augusti till 5 september och det arrangeras aktiviteter på olika ställen, bl.a. här i Trosa.
Du kan besöka flera utställningar och de olika aktiviteterna vid vatten, t.ex. vattendragsvandring. Programmet hittar du här.
Vårt aktiva deltagande i Vattenveckan lokalt, sker inom ramen för projektet Rädda Östersjön.
Trosa Roteryklubb kommer att ha en utställning nere vid hamnbodarna i syfte att skapa förståelse för vattnets många värden och användningsområden - allt ifrån livsmiljöer för djur och växter till vatten som livsmedel och fritidsintresse.
Med små medel kan var och en av oss göra stor skillnad!

Rotaryklubbarna i Trosa, Nyköping och Oxelösund presenterar samtidigt SKOLPROJEKTET ”RÄDDA ÖSTERSJÖN åk 4-6, läsåret 2021/22.
Alla elever i åk 4-6 i Nyköping, Oxelösund och Trosa inbjuds att under hösten 2021 skapa affischer som i ord och bilder visar den hotade miljön i Östersjön och hur man kan bidra till att rädda den.
Projektets arrangörer ställer ut affischerna offentligt under våren 2022 i de tre kommunerna.
Elever, vars affischer väcker särskild uppskattning, kommer att belönas.