Rotary i Norrtälje har svarat mycket positivt på ett digitalt möte med Rotary i Nyköping. Det var Dot Gade som hade tagit initiativet till ett digitalt möte för att presentera konceptet Cykling utan Ålder.
Nu har Ginger Liljeroth på Rotary i Norrtälje meddelat att de gärna vill låna några cyklar för att börja träna piloter och göra provturer med sina äldre i Norrtälje.
Vi har svarat positivt att vi kan låna ut en cykel under några veckor i februari och i mars månad.
Vi har också pratat med Stefan på Cykelgaraget och han kan också låna ut en cykel.
I samband med utlåningen kommer vi även ge en kort introduktionskurs i vad man skall tänka på för att cyklingen och provturerna skall fungera på ett bra sätt.
Det var så vi kunde hjälpa Gnesta kommun att komma i gång.
Den 29:e mars kommer man fira att Norrtälje fyller 400 år och då vill man gärna göra turer med äldre. Det kommer bli stora festligheter samtidigt som även Kungen kommer på besök.
Både Norrtälje och Göteborg firar tydligen 400 år i år.
Det vore roligt om några boende på Norrtäljes äldreboenden kunde få komma ut på fina cykelturer och samtidigt kunna se festligheterna på nära håll. Kanske kan de då även ha turen att få se Kungen i sitt uppdrag att hedra att Norrtälje fyller 400 år.
Tydligen är det enligt Ginger Liljeroth inte några större bekymmer om man vill köpa in en cykel genom Rotaryklubben i Norrtälje.
Vi har även haft några bra kontakter med Södertälje kommun, som har skapat tre mötesplatser för seniorer, Morkullan, Bergvik och nu senast även på Tom Tits. Där är seniorer över 65 år välkomna för att tillsammans bedriva allehanda aktiviteter. Annika Näslund, föreståndare för Morkullan, hade sett oss när vi cyklade under julmarknaden i Trosa och förstod direkt vad det handlade om. Hon är övertygad om att cykling med äldre kan väl passa in i deras verksamhet för seniorer.
Sedan har vi även skickat över informationsmaterial till Camilla Roa-Sanches, som är föreståndare för dessa mötesplatser för seniorer i Södertälje. De vill gärna att vi någon dag i mars månad kommer upp med en eller två cyklar för att på plats göra provturer i Södertälje.
Vi är glada att kunna sprida cykling med äldre både till Norrtälje och till Södertälje och ser fram mot kommande aktiviteter som redan frälsta cykelmissionärer.

Börje