24/2 ett datum som vi alla kommer att minnas då Ryssland invaderade Ukraina och vår världsordning inte längre känns trygg.
Vi Rotarianer kan vara stolta över att vi tillsammans inom Rotary Sverige så snabbt förstod vidden av vad som skett och inom tre dagar hade skapat en första akutplattform för stöd till Ukraina under mars månad.
Valet av UNICEF och UNHCR med Rotary Hjälper penningsluss kändes säkert.
Rotary International har redan skapat en Katastroffond för Ukraina där rotaryklubbar exempelvis i Ukraina kan få tillgång till medel för akuta behov.
Katastroffonden kan även användas av vårt distrikt om behov finns för att hjälpa till med mottagandet av och hjälp till ankommande flyktingar.

Guvernörskedjan i vårt distrikt har redan beslutat att överföra 5 000 USD av innestående medel i DDF (Distriktsbidrag från TRF) till katastroffonden för Ukraina.
Till dags dato har vi tillsammans samlat in över 7 MSEK och merparten redan förts vidare – till Rotary´s insamling, Rotary Hjälper, tillkommer lika mycket från Roger Akelius de av oss insamlade medel.

Vår DG Bo Söderberg vill även uppmuntra oss i klubben att efter mars månad söka egna vägar för direkt stöd till Ukraina.
Riga International RK är idag noden för D2410 (Östergötland, Småland och Lettland) insamling och har redan etablerad en kedja för inköp av från Ukraina aviserade behov, frakt och distribution i samarbete med rotaryklubbar i Polen och Ukraina.
Men bedömningen är att det kommer att behövas resurser över lång tid och inte bara i Ukraina utan även i vårt distrikt där behovet att ta hand om de som lyckats ta sig bort från kriget behöver hjälp. Nynäshamn (färjor) och Nyköping (flyg) har redan tagit emot många ukrainare som söker trygghet.

OBS! Viktigt att ni säkerställer att mottagaren av pengar som skickas verkligen är känd.

Sätt in ditt bidrag på något av insamlingsstiftelsens Rotary Hjälper 90-konton
Bankgiro: 900-2973
PlusGiro: 900 297-3
Swish: 1239002973
och skriv Ukraina och ditt distriktsnummer (2370) som meddelande.

Självklart är även vänner och bekanta till dig välkomna att utnyttja Akelius dubbling av bidrag.