Saxat från SN. Du hittar artikeln här.

Den lokala Rotaryklubben lades ner i början av 2000-talet. Men nu kan det vara läge för återuppståndelse, tror Gun-Marie Östedt Axelsson.
– Gnesta är helt rätt ort. Det växer otroligt snabbt och det är jättemånga som flyttar till Gnesta, säger Gun-Marie Östedt Axelsson.
Hon bor numer i Stockholm men var under 13 år engagerad i den lokala Rotaryklubben i Mariefred. Förra året var hon distriktsguvernör för distriktet som omfattar södra Stockholm, Sörmland och Gotland. Det var i samband med besök hos de lokala klubbarna i den rollen som idén föddes.
Ett par trevare har lagts ut i olika grupper på sociala medier, vad det leder till återstår att se. Beslutet att undersöka saken ska dock vara förankrat lokalt, det rör sig alltså inte om ett skott i blindo.
– Jag tror att det finns underlag och intresse för en lokal klubb, säger Gun-Marie Östedt Axelsson.
Hon beskriver själv Rotary som ett bra sätt att knyta kontakter när man flyttar till en ny ort.
– Jag gick själv med i Rotary när jag var nyinflyttad i Sunne en gång i tiden. Vips hade jag 35 nya vänner. Det kan ta åratal att bygga upp ett sådant nätverk.
Lions har en ganska aktiv lokalförening i Gnesta, hur är er relation? Är ni konkurrenter?
– Jag har inte haft så mycket kontakt med Lions, men en skillnad är att vi är ett yrkesnätverk där man kan hitta kompetenser från många olika yrken, säger Gun-Marie Östedt Axelsson.
Rotary international grundades i Chicago i början av 1900-talet och har i dag 1,2 miljoner medlemmar i 36 000 lokala klubbar. I Sörmland och södra Stockholm finns 30 klubbar.

Henrik Norling
Reporter, Södermanlands Nyheter