1. Filmvisning om Rotary Peace Center.
Ett center finns i Uppsala och Institutionen Freds och konfliktforskning har sedan 2012 ett 2 års-program för 18 studenter från olika länder (10-tal Rotary Peace Fellowship-stipendier varje år).
Film av Lars Erik Rudbrant med intervjuer av elever visades.
2. Jan Somp redovisade info från BASRAN-projektet från webinar 21-02-23. BASRAN, Baltic Sea Rotary Action Network.
Intressenter från de 9 länderna runt Östersjön informerade om aktuella projekt.
Underlaget är mycket omfattande och Jan kan distribuera ut visade bilder via mail till intresserade.
Holger Knaak, President Rotary International, höll också ett anförande och uttryckte sitt gillande av BASRAN.
HELCOM är ett annat projekt som jobbar med Östersjöns övergödningsproblem, plast och läkemedelspåverkan, undervattens-/bottenstörningar och klimatförändringar.
ESRAG utför också miljöarbete. Spiggen ökar kraftigt i Östersjön och de äter upp andra fiskars rom.
3. Rädda Östersjön kommittén med Jan Somp, Helene Ljungqvist o Peter Lantz har utarbetat en målbeskrivning för Trosa Rotaryklubb i samarbete med distriktet. Bl.a möten med länsstyrelsen och kommunen är inplanerade. Måldokument lämnades ut.