Rotarys distriktsguvernör (DG) för distrikt 2370, Bo Söderling, var på besök och presenterade sig och sina tankar och mål för innevarande verksamhetsår 2021-2022.

Bo föddes 1949 i Västervik men bor numera på Reijmersholme i Stockholm med fritidshus i Nyköpingstrakten.
I sin karriär har han tjänstgjort i svenska flottan i 5 år, inom försvarsindustrin också i 5 år och inom Nyge/Aero/Saab i 26 år. Inom Rotary var han president 2008-2009 i Rotary Nyköping Östra och har sedan i flera år arbetat med Sörmlandslägret för flickor.

Innan Bo kom in på sina egna tankar om mål och arbetssätt gjorde han en resumé kring Rotary International (RI). RI har 1,2 miljoner medlemmar i världen och förmedlar 1,4 miljarder kronor i olika former av projektuppdragsstöd. RI har högsta ranking i effektivitet. Bo betonade vikten av att känna till och använda det stora internationella yrkesnätverk som finns inom RI.

Rotarys internationella president heter nu Shekhar Mehta från Indien med mottot Serve to Change Lives. RI arbetar inom 6 fokusområden varav ett är högaktuellt, nämligen klimatet.

Bo:s egna mål för verksamheten är
  • Klubbarnas välmående o funktion
  • Gör er synliga lokalt
  • Medlemsrekrytering
  • Polio Plus
  • Årlig fondering
  • Club Runner (CR)
Vi skall i vårt arbete arbeta med verksamhetsplaner, aktivera medlemmar och samarbeta i kommittéer.
Uppgifterna är viktiga men vi får inte tyngas ner av dem utan som Bo poängterade att vi skall ha roligt och kul i arbetet.

Bo redovisade de ”stödverktyg” som finns centralt inom distriktet, nämligen Assisterande guvernör (AG) och Distriktsteamet (DT).
Använd dessa stödverktyg var en uppmaning från Bo.

Bo avslutade sin presentation med två användbara länkar på nätet:

Protokollet från mötet hittar du här.