"Den ortodoxa kyrkofamiljen”
  Den ortodoxa kyrkofamiljen har cirka 100 000 medlemmar i Sverige.
Världen över finns omkring 300 miljoner bekännare.
De större ortodoxa kyrkorna i Sverige är Rysk-ortodoxa, syrisk-ortodoxa, serbisk-ortodoxa och grekisk-ortodoxa kyrkan.
Södertälje är svenskt centrum för ortodoxa kyrkor.
De som kallar sig syrianer är i huvudsak medlemmar i den syrisk-ortodoxa kyrkan och härstammar främst från Turkiet.
De som kallar sig assyrier tillhör ofta Österns assyriska kyrka och Österns gamla kyrka (Södertälje) .
1054 splittrades kristna kyrkan i en västlig del (Rom) och en östlig del (Konstantinopel) och Patriarken i Konstantinopel och påven bannlyste varandra.
Kyrkan Hagia Sofia i Istanbul var förknippad med den grekisk-ortodoxa kyrkan fram till mitten 1400-talet (därefter moské). Den var dåtidens största kyrka och i Rom ville man bygga en ändå större kyrka (skrytbygge) och Peterskyrkan planerades.
Mötesprotokollet hittar du här.