Kvällens gästtalare:
Thomas Franzén, medlem i Etikkollegiet, vice riksbankschef från 1989 till 2005 och 1995 till 2004 chef för Riksgälden.

Behöver vi identitets och mångfaldspolitik?

Thomas framförde sina tankar om vikten att vi för ett bra samtal med en hög toleransnivå.
Det är viktigt att vi inför ett samtal inte endast lägger vikt vid den andres sämsta argument och svagheter utan ser över vilka argument som vi kan vara överens om och försöka bygga vidare på det.
Det är viktigt att slå vakt om samtalet och det är var och ens ansvar att vi under samtalet lyssnar och försöker bygga broar som då ger utrymme så vi även utvecklas som individer.

Thomas funderade vidare att det är viktigt att det finns en öppenhet i samhället där vi visar tolerans och accept mot alla oberoende av kön, ålder, sexuell läggning, nationalitet.
Vi bör sträva efter att inte fastna i våra egna värderingar utan vara är öppen för nya tankar och individer.

Behövs det kvotering till ledande befattningar och styrelser?
Kvotering kan behövas när det finns problem med mångfalden i en styrelse.
Å anda sidan kan hen känna sig förolämpad om kvotering sker och hen inte får sin plats på egna meriter.
Kvotering kan var lämpligt när /där många förnekar att det finns ett problem med mångfalden.

Rotaryklubbarna generellt har ett arbeta att göra vad gäller mångfalden i klubbarna men det pågår arbeten i klubbarna med den frågan.
Identitetspolitik är något vi bör jobba för och tänka på: Mångfald som är ett resultat av ett öppet samhälle ger anständighet.

Mötesanteckningen hittar du här