Givetvis uppmärksammade vi Internationella Cykeldagen!
Efter att ha cyklat med boende på Trosagården på förmiddagen trampade vi ner på stan för att visa upp oss där.
Det blev ett par intensiva timmar utanför Team Sportia som var vår utgångspunkt. Några utnyttjade möjligheten att få en tur på Trosas gator efter att ha bidragit med en slant. Andra föredrog att bara bidra.
Det är helt klart att Cykling Utan Ålder nu är ett naturligt inslag i Trosa. Många kände till verksamheten och uttryckte sin uppskattning för det vi gör.
P4 Sörmland var på plats och fick en tur samtidigt som de intervjuade Hasse. Inslaget sändes i radion på eftermiddagen 3/6. Lyssna på inslaget här.
Aktiviteten avslutades men ytterligare en glädjande nyhet. Vi har förmodligen en sponsor för en 4:e cykel. En person kom förbi oss och när han fick höra om CUÅs verksamhet och vad vi gjorde för de äldre ville han också vara med och bidra.

Läs Börjes rapport från Internationella Cykeldagen genom att klicka dig vidare.
Cykeln dag firades med Rotary och Cykling utan Ålder
Den 3 juni firas varje år Cykelns dag över hela världen. Det har FN bestämt. Vi firar att cykeln är ett fantastiskt transportmedel som ger barn möjlighet att ta sig fram självständigt, vuxna att resa aktivt och klimatneutralt och äldre kan glädjas av att åter få vinden i håret.
I Trosa hade vi ställt upp oss utanför Team Sportia med informationsbord, flaggor och våra tre rickshaw-cyklar Åsa, Wilma och Alba. Vi hjälpte också cyklister att pumpa sina däck och personalen på Team Sportia assisterade med service och goda råd.
Trötta förbipasserande fick erbjudande om cykeltransport till hamnen, till parkeringen eller en provtur för att få uppleva Trosa på ett nytt sätt genom att glida ljudlöst längs å-promenaden, på gator samt på fina gång- och cykelstråk. En tysk familj som nyligen hade hamnat i Trosa med sin båt fick känna glädjen att bekvämt rulla fram och samtidigt heja på alla vi mötte längs kajerna.
Några nya piloter fick också tillfälle att prova på att cykla med passagerare och att cykla lugnt i promenadtakt längs de bästa stråken. Även Sörmlandsradion var på plats och intervjuade Hasse om hur cykling utan ålder startade samt syftet att våra äldre samt LSS-boende skall få känna social gemenskap förutom vinden i håret. Inslaget sändes senare samma eftermiddag.
Några turister från Gnesta förklarade att nu även Gnesta har skaffat sådana rickshaw-cyklar men fick då veta att det var lånecyklar från Trosa som används för att träna nya piloter i avvaktan på att de skall få sina egna beställda cyklar levererade senare i sommar.
Tidigare på förmiddagen hade Bernhard, Hans och Börje varit uppe vid Trosagården för att intresserade äldre skulle få göra provturer i det fina vädret. Det blev åtta boende på Trosagården som för första gången fick uppleva denna behagliga transport längs vattnet och längs å-promenaderna ner till hamnbodarna och att längs vägen få möta glada människor som hejade tillbaka till de åkande. Det är ingen dålig gissning att det kommer att bli flera turer både med boende och med personal på Trosagården i sommar.
Cykelns dag blev hedrad på bästa sätt i Trosa.

//Börje