Nyhetsbrev mars 2021

Nya medlemmar
Vi är glada över att Anders och Susann Markow ansökt om medlemskap i TR. De har deltagit som gäster några gånger, nu på våra senaste webmöten.
Klubben har mottagit deras ansökningar och styrelsen föreslår att dessa antas.
En närmare presentation hittar du i mitt mail från 9/3 eller här.
Mentor är Ricken Svensson Nyqvist.
Det är glädjande att klubben kan växa i dessa dystra tider!

Baltic Sea Rotary Action Network - First Member Meeting. February 23rd, 2021
BASRAN som nätverket förkortar sitt långa namn, arbetar aktivt för att förbättra förhållandena för Östersjön. Nu höll man sitt första medlemsmöte med över 200 deltagare.
Mötet var två timmar långt och fullspäckat med fakta, visioner och för saken positiva exempel. Jag tillsammans med Peter, deltog i mötet.
På vårt nästa klubbmöte den 22 mars kommer jag att ge er en översiktlig bild av vad som avhandlades och en del egna reflektioner.
//Jan Somp

Rotary på gång i Gnesta
Rotary distriktet 2370 har lagt ut information om Rotary till olika media (facebook grupper) i Gnesta och att vi i klubben kan stödja en möjlig sattelitklubb. Ett tiotal intresserade personer kommer att kontaktas och sen får vi utvärdera fortsättningen.

Sjöräddningen i Trosa
På det senaste medlemsmötet (8/3) besöktes vi av Kristoffer Lundén stationsansvarig från Sjöräddningssällskapet i Trosa.
Läs mer om föredraget och SRSS i minnesanteckningarna på hemsidan.

Stories
Cykling Utan Ålder - första cykeln levererad till Nyköping
SN: "Prisat cykelkoncept kommer till Nyköping"
Artikeln här intill finns att läsa i måndagsnumret (8/3) av SN. Eldsjälen i Nyköping heter Dot Gade Kulovuori, tidigare vd för Skavsta, numera volontär i Röda Korset.
- Nu har vi en cykel men ambitionen är att vi skall skaffa fler framöver, säger hon. Nu börjar arbetet att rekrytera piloter.

Cykling utan Ålder i Gnesta
I måndags 8/3 besöktes vi av en delegation från Gnesta. Hanna Noorberg, Aktivitetssamordnare, och Åsa Gustafsson, frivilligsamordnare, från Gnesta kommun samt Elisabeth Gustavsson, ordförande i Trosa-Gnesta Rödakorset krets. Damerna bjöds på en runda i vårt vackra Trosa om än i lite svalaste laget.
Målgång hade vi i Garvaregårdens gård där det serverades medhavd fika. Damerna visade stor entusiasm och intresse för cykelkonceptet i allmänhet och det vi åstadkommit hos oss i Trosa i synnerhet. Hasse och Börje delade med sig av sina erfarenheter från uppstarten och Stefan från Cykelgaraget berättade om hur cyklarna designats och med vilken motor de bestyckats med.
Starthjälp kommer de att få genom att två av våra cyklar lånas ut några dagar under våren. På så sätt kan tilltänkta piloter få sina körkort och därmed vara redo när den första av deras egna cyklar, levereras.

Vinnare i Klubblotteriet
8 mars: Mikael Karlström och Leif Herlitz

Upcoming Events
Rotary Peace Center och BASRAN
22 mar 2021 19:00

Vad vet du om Rotary? Vad vet du om Trosa?
Trosa
08 apr 2021 14:00

Vad händer i vår kommun?
19 apr 2021 19:00

Den politiska utvecklingen i Ryssland
03 maj 2021 19:00

Visa hela listan
Please add mailservice@clubrunner.ca to your safe sender list or address book.
To view our privacy policy, click here.

ClubRunner
102-2060 Winston Park Drive, Oakville, ON, L6H 5R7