Nyhetsbrev november - december 2022

Vinterns prioriteringar

• Ekonomi är god tack vare att medel i första hand kommit in via försäljning av böcker och armband och medlemsavgifter. För att kunna bibehålla aktivitetsnivån i våra projekt och i bidragsverksamheten ska vi se över möjligheterna att finna fler möjligheter till intäkter.
  • Skapa intressanta och trevliga möten för att få upp närvaron. Leif Herlitz kontaktar de medlemmar som inte kommer så ofta för att undersöka orsakerna.
  • Vidareutveckla formerna för Östersjöprojektet. Klubbmötet den 17 oktober ägnades helt åt detta.
  • Delta i marknader, mässor mm för att öka vår synlighet och skapa intäkter.
Stories
Rotary International President Jennifer Jones besökte Sverige
Jennifer Jones blev uppenbart intresserad av projektet Rädda Östersjön vid ett zon-möte på Island. Så pass intresserad att hon valde att besöka Stockholm för att lära mer.
DG Jan König med medlemmar från olika klubbar i regionen välkomnade Jennifer och RID Lena Mjerskaug till segelfartyget Briggen Tre Kronor och Kolskjulet på Kastellholmen.
Flera presentationer genomfördes och den som fick mest tid och gjorde en fantastiskt bra presentation var vår Rädda Östersönestor Jan Somp.
Bra gjort!
Digitalt möte med vår Distriktsguvenör Jan König
I år blev det ett nytt sätt för DG att presentera sig för medlemmarna. Alla hade möjlighet att träffa Jan König.
Från vår klubb deltog 5 medlemmar av totalt 48.
Vår medlem Helene Ljungqvist är fr o m detta verksamhetsår Assisterande Guvenör (AG).
Rädda Östersjön och The Rotary Foundation
Diskussioner har inletts om att koppla Rädda Östersjön till delfinansierade projektbidrag via Global Grant.
Ett möte har genomförts om The Rotary Foundation och hur man går vidare för att ansöka om ett Global Grant.
Ytterligare stöd till Ukraina från vårt distrikt
Rotary har nu skickat 100 000 USD till Ukraina!
Genom ett Multidistrict Disaster Response Grant fick de svenska och lettiska distrikten 2410, 2340, 2350 och 2370 samt två Rotaryklubbar i Ukraina detta beviljat av The Rotary Foundation.
Projektet i Moshchun utanför Kiev bygger billiga modulhus så att folket kan bo kvar medan byn återuppbyggs.
End Polio Now
Den 23 oktober arrangerades en direktsänd insamlingsgala via Zoom till förmån för rotarys framgångsrikaste projekt End Polio Now där RI president Jennifer Jones medverkade.
Klubben matchade inkomna bidrag och totalt fick vi ihop 5000 kr!
Julmarknader
Årets julmarknad arrangerades vid två tillfällen, den 27 november och 4 december.
Vi ställde upp vår monter och ordnade gissningstävling och sålde böcker och armband.
Båda marknadsdagarna var välbesökta, och även i vår monter hade vi många besökare, som fick information både om vårt projekt "Rädda Östersjön" och om Rotarys verksamhet.

Vi hade 495 personer som var med och gissade på antal nötter i glasburken.
Rätt antal var 317 stycken, och vinnaren blev Åsa Bergman, Trosa, som gissade exakt rätt.
Hon föräras ett presentkort på 2 luncher på Stadshotellet, som skänkts av dem.
Vi sålde 65 böcker "50 SÄTT ATT RÄDDA ÖSTERSJÖN" och ett antal armband.
Det blev en bra aktivitet tack vare alla engagerade medlemmar, som deltog!

Sankta Lucia
I år deltog utöver Trosa Ridsällskap även Svenska kyrkan, Orca samt Trosa Rotaryklubb.
Vår Kyrkoherde, Ulf Engström, var sammanhållande presentatör.
Kyrkan stod även för vacker körsång och musik.
Jag fick möjligheten att hålla ett anförande och överlämnade ett vackert silversmycke tillverkat för tillfället av Elmqvist & Roll till Ridsällskapet och Lucian - Precis som förra året.
Sammantaget ett mycket stämningsfullt evenemang och fint samarbete mellan kyrka, företag och föreningar.

Slutligen

Kommande aktiviteter

Den första halvan av verksamhetsåret 2022-23 har härmed kommit till sitt slut och till nästa års första klubbmöte den 9 januari blir det ett kärt återseende för många medlemmar då Professor Emeritus Kjell Aleklett, tidigare medlem i klubben och känd trosaprofil kommer till oss för att berätta om sin senaste bok där han vill återupprätta Karl IV Johans oförtjänt dåliga rykte.

Lite senare under vårterminen kan vi bl a se fram emot Rotarys födelsedag i februari samt Trosa Rotaryklubbs 50-årsjubileum i maj samt många intressanta och trevliga klubbmöten förstås.

Deltagande

Närvaron på klubbmötena i genomsnitt varit drygt 50% inklusive gäster och på arrangemangen har 34 medlemmar deltagit som funktionärer (Vattendagarna 4, Trosa Boat Show 16, Julmarknaden 12 och Lucia 2).
Tyvärr har fyra medlemmar lämnat oss av välgrundade anledningar så när vi går in i nästa kalenderår är vi 40 aktiva medlemmar och 3 hedersmedlemmar. Det är under vårt mål att vara 50 aktiva medlemmar, så alla tips på nya medlemmar är mycket välkomna.

Mötesreferat med vidhängande minnesanteckningar, hittar du som vanligt här. Styrelseprotokollen hittar du här.

Jag ser fram emot ett fortsatt trevligt verksamhetsår där vi kan göra nytta, men Inte heller glömma bort att också ha roligt och trevligt på våra möten och arrangemang!

Med dessa rader vill jag också önska alla en riktigt

GOD JUL
och