Nyhetsbrev januari-februari 2023
Stories
Hänt sen sist

Julgransplundring

Julgransplundring på Trosa torg är en tradition som har pågått sedan år 1949.
Sedan 2020 är Rotary Trosa en samarbetspartner och medarrangör till
Julgransplundringen. Nytt för i år är att Trosa församling också var medarrangör.
Arrangemanget är gratis för alla besökare.
Efter dansen kring granen delades det ut godispåsar, som flera av våra klubbmedlemmar hade packat, till alla barn. Vi var också med som trafikvakter.
Det blev ett väldigt lyckat evenemang och huvudarrangören uppskattade att det kom ca 300-350 personer på plundringen, varav ca 40 % barn.

Klubbmöte #10

Kalenderåret 2023 startade för vår del med klubbmöte med Kjell Kind Aleklett som föredragshållare. Tidigare har Kjell varit bosatt i Trosa och han var politiskt aktiv i samband med att Trosa bildade egen kommun. En av hans bedrifter var att han räddade Askö från att bli uppköpt av en privat exploatör. Han föreslog för kommunstyrelsen att kommunen skulle köpa Askö och ge kungen Askö som present på 50 årsdagen. Detta fick stora rubriker och Wallenbergstiftelsen tog över och genomförde köpet som en present till kungen.

Klubbmöte #11

Föredragshållare var Karolina Gliniecka och Galina Bozhenko som berättade om hur det är att komma som flykting med tre barn, livet i Trosa och arbetet med att hjälpa de flyktingar som finns här nu samt inom FN för att hjälpa de som är kvar i Ukraina.

Klubbmöte #12

Vi gästades av Marianne Engman som är förändringsledare på Coligo AB som föreläste under rubriken ”Din biljett till internet”.

Klubbmöte #13

Vår egen Leif Herlitz berättade om Hybricon som började utveckla och testa elsystem i olika bilar redan 2009 och företaget var Sveriges första tillverkare av elbussar och är ett företag som är pionjär inom kompletta elektrifierade trafiksystem för vinterklimat.
Under mötet firades Rotarys födelsedag.
Kommande händelser i urval

RYLA Baltic Sea 2023

Distriktet inbjuder till "RYLA Baltic Sea 2023", som äger rum här i Södermanland den 27-31 augusti med start i Nynäshamn.
Vårt distrikt arrangerar i ett nära samarbete med våra partners Briggen Tre Kronor och deras projekt "Expedition Rädda Östersjön", Östersjöcentrum vid Stockholms universitet och våtmarksstiftelsen Initiativ Utö denna internationella "RYLA, Rotary Youth Leadership Awards", som har Östersjö- och miljöfokus.
Ledarskapsutbildningen äger i huvudsak rum på seglingsfartyget Briggen Tre Kronor i Stockholms södra skärgård och vänder sig till ungdomar och unga yrkesverksamma mellan 18–30 år.
Vi ges möjligheten att bjuda in någon ung person, som vi tror är en lämplig deltagare i enlighet med inbjudan. Hur man gör för att ansöka framgår av följande länk.

Dangerous Substances in the Deep!

There is a critical danger from toxic post-war materials lying on the seabed which needs our most urgent attention. For this reason, this BASRAN Webinar on March 11, 2023, will be on Dangerous Substances in the Deep!
Our goal will be to define the scale and level of these dangers. Our most urgent mission is to raise awareness based on scientific evidence and give examples of solutions.
BASRAN now tackles the most urgent underwater issues. Learn about the newest technologies to Save the Baltic Sea. The Baltic countries will attend with the best Baltic experts.

Rotarydagen den 6 maj

Alla rotarianer med familjer och vänner i distrikt 2370 hälsas hjärtligt välkomna till en dag i projekt ”Rädda Östersjöns” anda.
Tillsammans träffas vi vid Oxelösunds fina hus Mästerlotsen för att bidra till ett renare Östersjöngenom att plocka skräp utefter stränderna i Oxelösund.

Allt för sjön den 11 mars

Kapten Somp med sin trosabesättning tar över Rotarys monter på båtmässan i Älvsjö tillsammans med medlemmar från Värmdö-Skärgård RK. Försäljning av böcker och armband samt information och diskussioner med mässbesökarna om projektet Rädda Östersjön står givetvis på programmet

Spin of Hope 25 mars

Varje år spinnar tusentals människor för att samla in pengar till Barncancerfondens viktiga arbete.
Spin of Hope har samlat in närmare 45 miljoner kronor sedan starten 2009, med upp mot 1 300 arrangörer och över 160 000 deltagare.​
Här i Trosa arrangeras Spin of Hope av Friskis&Svettis i Åda.
Detta år har vår rotaryklubb sponsrat en egen cykel så det är bara att dyka upp och spinna loss!
Det gäller givetvis även för dem som aldrig testat spinning tidigare.
Slutligen
Jag ser fram emot ett fortsatt trevligt verksamhetsår där vi kan göra nytta, men Inte heller glömma bort att också ha roligt och trevligt på våra möten och arrangemang!

Trosa den 6 mars 2023
Rune Nyberg