Som en uppföljning till BASRAN-Webinariet den 5 mars erbjöds en möjlighet att besöka Utö och på plats studera de våtmarker som Initiativ Utö anlagt och sköter.
36 rotarianer deltog.
Utfärd skedde från Årsta Brygga med Waxholmsbåt. Vädret var strålande med solsken och lite vind.
På plats möttes vi av våra värdar Robert Cederlund, Ordförande och Thomas Hjelm, Programchef i föreningen Initiativ Utö.
Föreningen har anlagt 3 stycken våtmarker som samlar upp och renar skogsvatten, innan det rinner ut i Östersjön, betydligt näringsfattigare.
Den första våtmarken låg nära färjeläget. Den andra, Södra Fladen, fick vi åka bil till.
Våtmarkerna användes också som Gäddfabriker. Fiskarna kunde vandra in och ut ur våtmarkerna själva. Fisken återvänder till de ställen där de är födda och har vuxit upp, år efter år.
Initiativ Utö har skapat en Procedurhandbok för hur man går till väga för att anlägga en våtmark. De kallar den för ”Playbook”.
Föreningens målsättning är att hjälpa de 9 Östersjöländerna att anlägga så många som 3000 nya våtmarker. De kallar detta arbetssätt FRÅN MICRO TILL MACRO. Vi Rotarianer runt Östersjön vill bidra till denna ambitiösa målsättning. Exakt hur får växa fram under arbetets gång.

Idag finns ca 2000 Rotaryklubbar med ca 70 000 rotarianer runt Östersjön. Detta är en ansenlig mängd individer som tillsammans kan åstadkomma stor skillnad för vårt älskade Östersjön.

Vi inbjöds att kontakta Thomas Hjelm, om vi vill lära oss mer och eventuellt starta ett lokalt projekt. Telefon: +46 70 873 65 30. E-mai:  thomas.hjelm@utposten.se
Om Trosa Rotaryklubb vill besöka Utö och lära sig mer är vi välkomna. Vi kan även ta skolklasser dit om vi vill.

Passa även på att titta på det senaste BASRAN-Webinariet om våtmarker, där Kronprinsessan Victoria inleder och lyckönskar Rotary i vårt engagemang för fler våtmarker. Ett mycket viktigt initiativ för Östersjön. Ni finner BASRAN-Webinariet här.

Trosa Rotaryklubb har tillsammans med några Stockholmsklubbar rekommenderat Robert Cederlund och Initiativ Utö, till att få det Stora Östersjöpriset 2022, från Björn Carlssons Stiftelse. Priset är på hela 3 000 000 kronor. Jag återkommer till utfallet.

Jan Somp