Här är en kort sammanfattning från vår Rotary utflykt:

Vi blev ett mindre antal medlemmar men med 4 gäster i vår aktivitet att besöka Trosa Våtmark och med vår entusiastiska guide Elin Van Dooren, kommunekolog.

Till våtmarken pumpas kommunens avloppsvatten efter behandlingen i reningsverket i Trosa hamn. Halterna av gödande fosfor, kväve. sjukdomsframkallandemikroorganismer och andra föroreningar sjunker till mycket låga nivåer. Våtmarken är anlagd av Trosa kommun med hjälp av bidrag från Miljödepartementet.
Reningsverket och våtmarken är anpassade för att tillsammans utgöra en effektiv reningsanläggning.
Sedan våtmarken togs i drift 2003 har utsläppen av sjukdomsalstrande och övergödande ämnen (främst kväve) till stadsfjärdarna i Trosa minskat betydligt.
Våtmarkerna har också bidragit till ett rikare växt- och djurliv i området. Skol- och förskolegrupper kommer till våtmarken för att håva in småkryp i vattnet och uppleva naturen.

Ett stort tack till Elin för en väldigt intressant förmiddag och med mycket information till oss deltagare.

Tack till Jan och Thomas för att ni organiserade den fina utflykten och trevliga samvaron.

Rotaryhälsningar

Leif Herlitz