Kristoffer Lundén. Transformationsdirektör för Coca-Cola European Partners.
Kristoffer har tidigare varit med i Rotaryklubben i Trosa och bor nu i Trosa.
I egenskap av stationsansvarig för Sjöräddningen i Trosa informerade han på ett kunnigt och intressant sätt om dess verksamhet. Sjöräddningen har funnits i Sverige sedan 1907. Den består idag av 119000 medlemmar, 2300 frivilliga sjöräddare och har 260 räddningsenheter varav 230 st båtar.
I Sverige finns det 73 räddningsstationer.
Alla sjöräddare får utbildning i sjukvård, brandbekämpning, hur båtar räddas mm.
Man samverkar med Kustbevakningen, Räddningstjänst m fl, Sjöräddningen i Trosa har ett stort verksamhetsområde på havet men även på våra insjöar.
De har i Trosa tre båtar och en svävare och har jour 365 dagar om året och 24 timmar per dygn.
I Sverige hade Sjöräddningen en ökning av antalet uppdrag 2020 med 31 %. I Trosa var ökningen 100 % där övervägande delen bestod av räddningstjänst och sjuktransporter.
Man arbetar nu på en ny stationsbyggnad i Trosa.
Finansieringen sker utan statligt bidrag, i huvudsak genom medlemskap, donationer, ibland bidrag från Kommunen och företag, exempelvis Trosa Rotaryklubb.

Protokollet från mötet hittar du här.