Frédéric Cho, Kinaexpert gav oss en inblick i dagens Kina.
Han är grundare av Frédéric Cho Advisory AB och vice ordförande i Sweden-China Trade Council,(SCTC).
SCTC är en oberoende, opolitisk och medlemsfinansierad förening med ett 160-tal svenska företag, från de små och medelstora till de största företag som gör affärer med Kina.
I sitt bolag arbetar Frédéric med strategisk rådgivning åt svenska och nordiska företag som är intresserade av Kina och Nordostasien samt kinesiska företag som är intresserade av Sverige och Norden.
Frédéric är författare till ”Kina enligt Cho – en ny fas” (2014) och medlem i utrikeshandelsminister Anna Hallbergs handelspolitiska rådsgrupp.

Några intressanta punkter ur det långa föredraget.
Kommunistpartiet är 100 år och har varit medlem i FN 50 år och i WTO 20 år.
Kina har nu en kraftig återhämtning av sin ekonomi från en tidigare djupdykning.
Första kvartalet i år hade man en återhämtning på 18,3 % och prognosen för 2021 är 7-9 %.
Kina har såväl en 5-årsplan som en 15 årsplan. Målsättningen är bl a att ha en högre kvalitet i produktionen, stärka välfärdsystemet samt att ha miljöfokus och riskkontroll med skuldsanering av ekonomin.
Kina tar alltmer plats i världsekonomin. De har handelsavtal med USA, EU och 14 andra länder via frihandelsavtal.
Sverige är 6:e största handelspartner.
Världsledande med en Tech-driven ekonomi.
Några länder vill lämna relationen med Kina men majoriteten vill ha den kvar.
Konsumtion och tjänster ökar till den växande medelklassen i landet.
Kina är mer en kontinent än ett enhetligt land.
Norra delen av landet har en sämre återhämtning i ekonomin än den södra delen.
Ett globalt ”techrace” pågår mellan USA och Kina.
Kontakten mellan USA och Kina har utvecklats från Trumps unilaterism till Bidens multilaterism med betoning på samarbete.
Relationen mellan EU och Kina präglas av växande rivalitet men EU vill inte välja sida utan vill ha en strategisk autonomi utan handelskrig.
Handeln mellan Sverige och Kina har överskott och balans. Sverige har många företag i Kina där inte minst svenska storföretag gör succé.
På fråga om hur Kina ser på kapitalism svarade Frédéric att den är medel för att stärka kommunistpartiet och ”ändamålen helgar medlen”.
Beträffande frågan om vi kan lita på Kina med anledning av deras hårda politik mot Hongkong och Taiwan menade han att det är i första hand utspel för hemmapubliken.

Frédérics presentation hittar du här.
Mötesanteckningarna hittar du här.