Sara Åkerlund – fredsobservatör i Colombia Sara har arbetat på Försäkringskassan, Migrationsverket, och som Assisterande Attaché vid FN.
Sara har en Master i Globala Studier, inriktning genusvetenskap, uppsatsarbetet gjordes i Bolivia.
Hon har genomgått Kandidatprogram Mänskliga Rättigheter och studerat spanska.
Sara genomgick 2017 Rotary´s RYLA-program. 2013 fick hon Trosa Zontaklubb stipendium för hennes engagemang för bl.a. kvinnors rättigheter.
Sara har under 2019 - 2021 arbetat som fredsobservatör SweFor i Colombia för Kristna Fredsrörelsen.
Terrorklassifierade Farc gerillan förde en väpnad kamp mot landets regeringsstyrkor fram till 2016, då de ingick ett fredsavtal med regeringen.
Farc-medlemmar sitter nu med i Columbias riksdag. Bland innevånarna råder delade meningar om avtalet. Människorättsförsvarare kan därför förföljas och bli utsatta för våld.
Fredsobservatörerna medföljer ofta på deras resor på t.ex. Atrato-floden, som obeväpnat skydd.
Oroligheter är huvudsakligen i västra Columbia (Quibdó, Chocó-regnskogen).
Viss gerillaverksamhet lever vidare med marxistiska ELN-gruppen, som hanterar narkotika-handel och vapen-smuggling.
På senare tid pågår en nationell strejk, som en protest mot den sittande presidenten Ivan Duques ekonomiska politik.
Presidenten har backat något och dragit tillbaka ett omstritt förslag om ny skattelag.
Det anses också ha använts övervåld mot demonstranterna, med 100-tals döda.
Länk till Saras presentation hittar du här