Shelterbox- Rotary partner i katastrofhjälp

Bernard Karli informerade om Shelterbox och nuvarande organisation.

Sedan 2012 har Rotary varit en projektpartner till Shelterbox vid katastrofhjälp.
Klimatförändring är ett nytt fokusområde för katastrofhjälpen.
Definition på en katastrof är när tillgängliga resurser är otillräckliga i förhållande till det akuta behovet. Katastrof är lika med effekterna av en viss händelse och inte händelsen i sig
Karli visade 2 videor som visar några av Shelterbox insatserna vid katastrofer där familjer får hjälp att återskapa delar av sitt hem efter en katastrof och hur tacksamma de är för hjälpen.
I dag anpassar Shelterbox sina insatser efter behovet på plats de har typ 3 olika utrustningsnivåer på lådorna typ Familj, Tält, brunnar som kompletteras efter behov.

Shelterbox verksamheten startade 2000 i en Rotaryklubb i Cronwall i England och första hjälpinsatsen gick till Indien.
2014 bildades en ideell Shelterboxförening i Sverige som bla. lyfter upp frågan att klimatförändringar är en stor orsak till många katastrofer i dag. Karli är numera distriktets representant i föreningen.
Sedan covid utbrottet har insamling av medel till katastrofhjälpen minskar kraftigt ca30% samtidig har antalet rotaryklubbar minskat i Sverige.
Föreningen söker nu flera vägar och partners utanför Rotary för att samla in pengar till katastrofhjälpen.
Just nu pågår vanliga insamlingar och Karli har lämnat ett förslag till styrelsen på att ordna en Galamiddag kanske i Nyköping för att samla in pengar.

Trosa Rotaryklubb är värdkludd för Shelterbox i distriktet.