Jag har förmånen att få arbeta heltid med politik
Daniel Portnoff informerade om det politiska läget. Han delade upp sitt anförande i två delar följt av en frågestund.
  • Läget i Trosa i relation till vad som händer i världen med pandemi och krig i Ukraina.
  • Vad håller kommunen på med?
Trosa kommun med en omsättning på 900 miljoner och 1000 medarbetare har haft en tuff pandemiperiod. Personal har blivit sjuka, olika inrättningar har fått stänga, klasser har fått skickas hem mm. Nu är trenden bruten vad som gäller pandemins utbredning. Trots allt har det fungerat bra.
Daniel informerade om att vår kommun nu förbereder sig på en ny flyktingmottagning med anledning av kriget i Ukraina.
Det är riksdag och regering som beslutar om hur mycket landet totalt kan ta emot av flyktingar. Daniel menade att vi nu har en bra organisation som är förberedd.
De som kommer hit är i stor utsträckning kvinnor och barn. Kostnaderna de första åren står landet för. Därefter får kommunerna stå för kostnaderna om inte flyktingarna redan är integrerade.
Det är ett mycket stort positivt engagemang från fastighetsägare men även från privata personer att hjälpa till.
Hittills har det kommit 2.000 personer till Sverige men ingen har sökt asyl utan tagits om hand av släktingar och vänner.
Daniel uppmanade oss att följa utvecklingen på kommunens hemsida trosa.se.

Vad håller kommunen på med?
Kommunen har haft en befolkningstillväxt på 3-5 % men ligger nu på 2% vilket är en basnivå som är nödvändig för att samhället skall gå bra.
Byggnationen av bostäder kommer att framöver vara mer småhus än hyreshus.
Kommunens ekonomi är god med överskott på 40-50 miljoner.
Man har försökt städa upp i räkenskaperna.
Kommunen ligger mycket bra till i olika mätningar inom hela landet. Skolor, barnomsorg, medarbetare och företagsklimat utmärker sig i toppläge i dessa mätningar.
Av alla som flyttar hit är 70 % barnfamiljer.
Kommunen kommer att flytta vårdcentralen i Trosa till en ny plats och byggnad inom orten med en planerad filial i Vagnhärad.
Invånarna fördelar sig med 9.000 i Trosa, 5.000 i Vagnhärad och 1.000 i Västerljung. Den största byggnationen sker nu i Vagnhärad.
Kommunikationerna har utvecklats positivt. För närvarande går det 23 tåg per dag via Vagnhärad. Bussförbindelserna inom kommunen har också förbättrats.
Ett enhetligt biljettsystem, MOVINGO, inom hela Mälardalen har skapats med förhoppning att, efter en del inkörningsproblem, det skall underlätta för resenärerna.
Kommunen kommer att ha stora investeringsbehov under de närmaste åren – nytt reningsverk, nya skolor, nya vägar/gator, parker, idrottsanläggningar mm.
Detta kräver noggrann prioritering vilket innebär att man måste säga nej till investeringar i flera fall.
Beroende på konjunkturen kan det dessutom stundtals bli svårt att få anbud trots god ekonomi.

Frågestund
Någon menade att vi har dåligt vatten i Trosa bl a på grund av att den är kalkrik. Daniel ansåg dock att vi trots detta har en hygglig kvalitet på vattnet. Man har ännu inte hittat någon bra lösning på problemet med kalken.
En ny reningsanläggning via Himmerfjärdsverket berördes.
Daniel informerade om att vi kommer att gå in som delägare i den anläggningen. Det blir en bra ekonomi.
Kommunen tittar nu på vilka möjligheter vi har att ta hand om ovidkommande vatten så vi slipper föra det vidare. Här är våra båda våtmarker i Trosa och Vagnhärad till hjälp.
Kommunens rörsystem är delvis dåligt. Underlaget är en gammal sjöbotten som gör att det blir sättningar hela tiden. Nu pågår löpande utbyte av gamla rör.
Väg 218 kommer att byggas om av staten från E4 till Trosa under 2023-2024. Det blir mycket rondeller och även övergångar för vilt.
Öbolandsbron togs upp av någon. På sikt måste något göras åt den men det måste ske i en uppgörelse mellan Öbolandets samfällighetsförening och Kommunen. Nedläggningen av reningsverket kan komma att bidra till finansieringen.
Frågan om hur ideella föreningar och kommunen skall kunna samarbeta till gemensam nytta lyftes, exempelvis så som sker på andra håll att gå från bidrag till uppdrag.
Ulf Engström, ny kyrkoherde, informerade om och inbjöd till en Fredskonsert i Trosa kyrka lördag den 19 mars kl 18.00. Dessutom informerade han om att kyrkans gamla administrativa lokaler i Vagnhärad förbereds nu för att kunna ta emot flyktingar.

Hela protokollet kan du ta del av här.