Luciatåget till häst - en återupptagen tradition här i Trosa
Flera av oss såg Luciatåget vid torget innan klubbmötet. Här fick vi se årets Lucia med tärnor komma på hästryggar.
En för kvällen bildad kör sjöng fina julsånger.
Vår klubb har sponsrat årets luciasmycke som överlämnades av vår president, Leif Herlitz, till Lucia under kvällen.
Smycket, ett halssmycke, har formgivits och tillverkats av våra egna guldsmeder här i Trosa, Elmqvist och Roll
Leif tog tillfället i akt att informera om några av våra intressanta verksamheter bl.a. Östersjöprojektet.
Se alla bilder från luciafirandet på torget här.
Klubbmötet
Vår President Leif Herlitz, redovisade RI:s förslag till ny distriktsindelning som varit utsänd tidigare till medlemmarna.
Han argumenterade starkt mot förslaget som innebär att vårt distrikt skall omfatta Dalarna, Södermanland, Gästrikland, Värmland, Västmanland och Örebro.
Vi har ingen fördel i utbyten med klubbar långt ifrån oss.
Vi arbetar i omfattande samverkan med klubbar i Östersjöprojektet längs ostkusten, skolor, kommuner och även med lokala kontakter i Länsstyrelsen och bör därför tillhöra Stockholmsregionen.
Även klubbarna i Nyköping och Oxelösund delar uppfattningen om nackdelarna och en ambition finns att vi samverkar emot förslaget.
Förslaget att rösta emot RI:s förslag till förmån för en tillhörighet i Stockholmsregionen kräver en omröstning i klubben vilket klubbmötet förordade.
En öppen omröstning genomfördes vilket visade ett enhälligt beslut att säga nej till RI:s förslag.
Minnesanteckningarna från mötet kan du läsa här.