Whisky, Uisge-Beata, Livets vatten
Föreläsare Mats Olsson, Spritexpert och som bl.a. varit inköpare på Vin & Sprit. Medlem i Rotary Trosa.
Uisge beata bokstavligen "livets vatten", är det skotska namnet på whisky.
Whisky är svenskarnas favoritsprit och kan med fördel drickas som den är eller med några droppar vatten, som frigör dofter och smaker.
Oöppnad whisky har en hållbarhet på flera decennier. Öppnade whiskyflaskor påverkas av oxidation och försämras över tid. En tumregel är att dricka ur en öppnad whisky under ett par års tid. Oxidationen går fortare ju mer luft det är i flaskan.

Whisky är egentligen destillerat öl.
Det finns bara två sorters whisky. Singelmaltwhisky och grainwhisky.
Blended whisky fås om man blandar dessa.
Singelmaltwhisky görs på mältat korn. Den destilleras i potstills och lagras under minst tre år på ekfat.
Grainwhisky görs på andra sädesslag, vanligen vete eller majs, destilleras i stora kolonnpannor och lagras under minst tre år.
Whiskyn får sin färg av ekfaten.
Whisky säljs huvudsakligen som blended whisky t.ex. Johnny Walker, Famous Grouse och Lauders.
Det finns två smakmässiga huvudspår: rökig whisky, där kornet torkas i pyrande torvrök, och orökt whisky som torkas av varmluft. Irländsk whiskey är ofta rundare och mjukare, liksom den amerikanska bourbonwhiskyn som får en sötare karaktär av majs.
Whiskytillverkning sker bl.a i Skottland, Irland, USA (Bourbon), Canada (ex. Lord Calvert) och Japan (ex. Nikka), men största tillverkningen sker faktiskt i Indien.
I mindre omfattning tillverkas nu whisky i Sverige (ex. Mackmyra, Isle&Limb, Agitator).
Skotska whiskyn har en marknadsandel på 65% i Sverige.

Mötesanteckningen hittar du här.