1. Möte med Jennifer Jones
Helene Ljungqvist informerade om Östersjöprojektets möte 29/10 på Briggen Tre kronor.
Jennifer Jones, Rotary International´s president deltog. Jan Somp hade ett uppskattat föredrag om Östersjöprojektet.

2. Kulturellt entreprenörskap som verktyg för att nå högre mål i den kommunala kulturpolitiken. Föredragshållare: Johan Rådmark.
Johan har tidigare bl.a. varit ordförande i Företagarna Nacka/Värmdö.
1983 startades ett lokalt kulturhus i Boo, Nacka av ett 30-tal Ormingebor + lokala föreningar.
1985 fick de egen lokal och 1995 eget hus på Utövägen 6.
2020 drabbades de av en mordbrand som totalförstörde Folkets Hus. Folk med stort engagemang visade sig kunna återstarta samtliga aktiviteter på kort tid genom att utnyttja tomma lokaler.
2022 står ett nytt Boo Folkets Hus klart till en kostnad av 73,5 mkr.
1988 startade man projekt mot klotter och vandalisering. 1991 uppstartades Nacka TV, med bl.a. utbildning av ungdomar i medieproduktion. 1996 Gymnasieprogram om MediaKultur.
2000 Första Entreprenörsgymnasiet för ungdomar.
2000 stiftades Stiftelsen Kulturförökarna, som omsätter 14 mkr, med 15 fast anställda och 18 timanställda.

Kommande uppdrag: Folkans Fritidsgård, Folkanklubben. Viktiga verksamheter är Kulturskolan Nacka Dans & Teater och Lusthuset (Pensionärsverksamhet och mötesplats. T.ex. aktiviteter för socialt isolerade och ensamma äldre). Kommunen bidrar med 2,5 mkr/år och ger payback i form av minskade vårdkostnader.

Folkets Hus har café och festlokaler som hyrs ut och bidrar ekonomiskt bra till verksamheten. Pandemiåren drabbade verksamheten minimalt.
Aktiviteter kring kulturpolitik, socialpolitik och barn/ungdomsfrågor är mycket viktiga för Boo Folkets Hus, men är partipolitiskt och religiöst obunden. De ser sig som samhällsentreprenörer.
Anm Nacka med 109000 innevånare. är en av de rikare kommunerna med låg skatt 17,98kr (jmfr Trosa 21,60 + regionskatt 10,83).
BOO har 36000 innevånare och Orminge 10000 innevånare.  25% andel ungdomar i kommunen.