Saxat från SN, Linnéa Lind
Vid Nyköpings hamn finns en hel del skräp.
Det berättar gymnasieeleverna Moa Johnson och Melicia Persson som studerar andra året på Framtidsgymnasiet.
Det är hemskt för miljön.
Det är viktigt att vi är med i det här projektet för det är ett så stort problem i världen.
Nu när man pratar om det så mycket i skolan så blir det så att man tänker på miljön mer, säger Melicia Persson.

Artikel i Sörmlands Nyheter 2021-10-21, fortsättning
Skolorna engagerar sig för Östersjöns överlevnad
Framtidsgymnasiet och Vittra Kungshagen har tillsammans gjort insatser för miljön som en del av ett skolprojekt om Östersjön.
– Det är bra om man börjar i en tidig ålder att engagera sig, för vi är framtiden, säger Moa Johnson.
Tillsammans med deras klasskamrater och elever i årskurs 6 på Vittra Kungshagen plockar de skräp, tar vattenprover, mäter pH-värdet och går en tipspromenad. Det är Nyköpings FN-förening och de fem Rotaryklubbarna i Trosa, Oxelösund och Nyköping som samarbetar i ett projekt med temat Rädda Östersjön. Hans Forsberg, ordförande i Nyköpings FN-förening och koordinator för samarbetet med de fem Rotaryklubbarna i skolprojektet, hoppas att projektet ska leda till ett ökat intresse för miljön.
"Östersjön är hotad, med övergödningar, föroreningar och överfiske. Att få ungdomar medvetna om det och att de engagerar sig och inte skräpar ned är viktigt", säger Hans Forsberg, ordförande i Nyköpings FN-förening.
– Östersjön är hotad, med övergödningar, föroreningar och överfiske. Att få barn och ungdomar medvetna om det och att de engagerar sig och inte skräpar ned är viktigt. Det handlar om vår framtid, att vi ska få leva våra liv i fortsättningen och våra barn och barnbarn, säger Hans Forsberg.
Esmeralda Lundgren och Leia Östblom, elever vid Vittra Kungshagen, fångar skräp i vattnet som en del av ett skolprojekt för klimatet.
En av eleverna har fångat något från vattnet i en håv. En docka. En bit bort står Emil Degerman, elev på Vittra Kungshagen, som också har fått upp en del skräp från vattnet.
– Jag tycker inte det är bra att det är så mycket skräp, det förstör för naturen, säger Emil Degerman.
"Jag tycker inte det är bra att det är så mycket skräp, det förstör för naturen", säger Emil Degerman, elev på Vittra Kungshagen.
Malin Westin, lärare i barn- och fritidsprogrammet vid Framtidsgymnasiet, förklarar att det är viktigt för dem att vara med i projektet och att de fokuserar mycket på de globala målen i undervisningen:
– De genomsyrar allt vi gör. Det är också bra att kombinera praktik med teori, som det blir idag. Jag tror att mycket mer fastnar när man får komma ut och se hur det ser ut. Det blir som en upplevelse, säger Malin Westin.
Malin Westin, lärare i barn- och fritidsprogrammet vid Framtidsgymnasiet.
Hon är glad över samarbetet mellan skolorna.
– Det är bra att de som går i femman och sexan får möta gymnasieelever i tvåan och se att det är lika viktigt för dem. Jag tycker att eleverna blir mer och mer engagerade för varje grej vi gör. De kanske växer som personer när de känner att de är med, att varje person räknas, säger Malin Westin.

Linnéa Lind