Rapport från Börje.
Vi har nu gjort tio turer med tre cyklar och skapat fina upplevelser för totalt ca 60 passagerare, för såväl boende som för personal på Ängsgården i Trosa och på Häradsgården i Vagnhärad. På Häradsgården har vi numera tillgång till ett fint garage för våra tre cyklar med eluttag för laddning av batterier.

Turerna i Vagnhärad börjar vid Häradsgården och går sedan förbi Safiren till Q8- macken där vi korsar genomfarten och kör ner till ån med fallet.
Turen går sedan vidare längs ån bort mot Albanoplan där vi svänger tillbaka, kör över ån än en gång och sedan backen upp till Järnvägsstation.
Därefter cyklar vi vidare genom parken mitt emot Hulo, vidare in bland husen för att sedan korsa torget och köra igenom Fornebyskolans lekområde.
Det blir en lagom lång tur på ca 45 minuter.
I Trosa har vi provat några olika turer på broar över ån och över torget för att sedan följa å-promenaden bort till hamnbassängen vidare till hamnbodarna.
Vi har också provat en tur på skogsstigen fram till Östra Hamnfjärden och sedan vidare till hamnbassängen för att sedan återvända till Ängsgården via Östra Långgatan.
Vi möter glada människor som vi hejar på och pinglar med våra ringklockor på cyklarna.
Under vår senaste tur blev vi upphunna av en ung dam som kom springande och kraftigt flåsande förklarade att hon i juni skall göra nya avsnitt till den tyska tv-serien Inga Lindström och ville ha våra kontaktuppgifter. Hon vill väldigt gärna få med våra cyklar i ett kommande avsnitt!
Vi samarbetar med Tom Stening på Ängsgården, som hjälper till att organisera passagerarna.
Några turer har varit i det kyligaste laget under april med blåsigt aprilväder och då har vi haft bra användning för våra Rotary-filtar.
Av några från personalen som vi träffat utanför arbetstid har vi förstått att turerna har varit mycket uppskattade.
Inga incidenter har inträffat och bilarna stannar så gärna när vi skall korsa Högbergsgatan vid Kvarnen.
Nu skall Gnesta kommun få låna två av våra cyklar för att träna piloter och prova olika turer på gångvägar längs med Frösjön och andra fina cykelvägar.
Gnesta kommun har beställt tre cyklar från Cykelgaraget i Trosa och de kommer att utrustas utifrån våre erfarenheter från våra erfarna piloter i Trosa.
Även Nyköping är på gång. De har fått en cykel genom Röda Korset som delade ut sex cyklar till intresserade kretsar.
I Nyköping har de nu ambitionen att skaffa flera cyklar, helst en till varje äldreboende, varav någon cykel speciellt för rullstolar.
//Börje